Ha Ön divatrajongó , akkor biztosan hallott már a „ Big 4 ”-ről, a divat világfővárosairól, ami azt jelenti, hogy ezek a nagyvárosok jelentős hatással vannak a nemzetközi divatirányzatokra. Ezen kívül ezek azok a helyek, ahol a divattal kapcsolatos tervezés, gyártás, kiskereskedelem, rendezvények és bemutatók generálják és hozzájárulnak a gazdaság növekedéséhez.
Ma hagyományosan ez a négy nagy divatfőváros Milánó, Párizs, London és New York .
De én arra tippelek, hogy az elkövetkező néhány évben változások lesznek ebben a sorrendben. Jelenleg világszerte divatközpontok alakulnak, amelyek rendelkeznek a szükséges potenciállal, kapacitással és befolyással ahhoz, hogy kihívást jelentsenek a divat négy nagyhatalmának. Köztük található Tokió, Róma, Buenos Aires és a cikkünk főszereplője, Szöul , Dél-Koreában.
De mielőtt belemennénk a jelenbe, térjünk vissza az elejére.
A koreai divat története
Ha visszamegyünk a Joseon-korszakba, 1392 és 1897 között, a hanbok volt a divat általános trendje. A hanbok egyszerű leírása: alapvetően egy blúz és bő nadrágból áll. A férfiak nadrágot, a nők pedig szoknyát viseltek. Ebben az időszakban nem volt sok választék a ruhákból, és a hanbok volt a legfontosabb ruhadarab. Bár ez volt az egyetlen választás, a hanboknak különböző változatai voltak, az elit családok és a jómódúak drágább változatot viseltek, ami kontrasztban állt az alsóbb osztályok ruházatával.
Az 1910-től 1945-ig tartó időszak nehéz volt Dél-Koreának, mivel ez volt a japán megszállás ideje, amikor megfosztották őket kultúrájuktól . A külső erők ellenőrzése alatt a hanbokot betiltották, hogy a dél-koreaiakat alávessék kultúrájuknak. A japánok és divatirányzataik hatására a koreai férfiaknak öltönyt, a nőknek pedig nadrágot kellett viselniük. Az ékszerek is elterjedtek, amikor a férfiak kalapot, a nők pedig alkalmanként kézitáskát kezdtek viselni. A smink is fontos szerepet játszott a nők számára, a vörös rúzs volt a legnépszerűbb.
A koreai háború után, 1945 és 1950 között Dél-Korea rendkívüli szegénységben élt. Mivel a háború következményei miatt az országnak alig maradtak erőforrásai, a dél-koreaiaknak alkalmazkodniuk kellett, és a KJP vagy 구제품 (ku-je-pum) divatot, ami angolul „segélyellátmányt” jelent, vették át öltözködési stílusukként. Mivel ez a háború következménye volt, a katonai egyenruhák is bőségesen rendelkezésre álltak, így ezek is ruházati és stíluselemek forrásául szolgáltak.
Ebben az időszakban tért vissza a hagyományos hanbok is, amelyet a japán megszállás alatt betiltottak. A háború végével a dél-koreaiak visszanyerték szabadságukat, hogy hagyományos ruháikat viselhessék.
Jelenleg, az elmúlt évek divatjának változásai és újításai ellenére, a hanbok még mindig látható. A koreaiak még mindig viselik ünnepeken, például hálaadáskor és holdújévkor, valamint fontos eseményeken, például esküvőkön. És bár hagyományos ruházat, a hanbok nemzetközi hírnevet szerzett, és a Hallyu Hallyu hullámnak és a híres koreai történelmi drámáknak köszönhetően, amelyek felkeltették az érdeklődést.
1950-től napjainkig a hanbok divatja és stílusa fényesebb jövő elé néz.
Bár az 1950-es években még mindig a szegénység küszöbén álltak, a divattervezők kezdtek nevet szerezni maguknak, és 1956-ban a Bando Hotelben megrendezésre került az első dél-koreai divatbemutató, amelyet Nora Noh divattervező szervezett, aki jelenleg a koreai divat egyik alapítója.
A divat és a design iránti érdeklődés felébredésével megjelentek a divattervezők is. Ezzel a változással Szöul egyik legismertebb negyede, Myeongdong lett a divat, a trendek és a stílusok epicentruma. Rövid időn belül Myeongdong fokozatosan megtelt divattervezőkkel és divatirányzataikkal.
Az 1960-as évek jelentették a dél-koreai divat valódi átalakulását és a trendek kezdetét. A munkaerő lassan munkához látott, és a divattervezők elkezdtek olyan ruhákat készíteni, amelyek nagyobb hangsúlyt fektettek a mozgékonyságra és a kényelemre. A nők számára Yoon Bok Hee énekesnőnek köszönhetően a miniszoknya nagy népszerűségre tett szert. Vele együtt megjelent a smink is megjelent, és a nők minden eddiginél jobban kiemelték magukat.
1970 és az azt követő évek a dél-koreai divatban nagyjából ugyanúgy fejlődött, mint máshol. Itt is megjelentek a átlátszó fenekű nadrágok karika fülbevalókkal és nagy napszemüvegekkel a 70-es években. A divatot arra is használták, hogy merészebb ruhákkal kreatív módon lázadjanak a kormány szigorú, hagyományos oktatási rendszerével szemben.
Dél-Korea is átélte a széles nadrágok és a láncszerű divat korszakát a 80-as években, a disco országszerte terjedő hatásának köszönhetően. Ebben az időszakban jelentek meg az élénk színek és a smink is, a nők pedig lazább stílusban öltözködtek, farmert és pólót viseltek.
Az 1990-es és 2000-es évek a dél-koreai divat fellendülésének időszakát jelentették a Hallyu Wave hatására. A koreai hírességek és idolok nagy népszerűségnek örvendenek és kedveltek rajongóik körében világszerte, akik viszont erősen befolyásolják divatjukat. A kereslet és kínálat törvénye szerint a világ márkái is érdeklődni kezdtek a koreai stílus trendjei és jelentése iránt. 2020-ig még mindig látható a dél-koreai divat dominanciája a legújabb smink- és ruházati trendekben . Ezt ma „ K-Fashion ”-nak hívják.
A K-Fashion: koreai stílus
Ha a koreai divatról beszélünk, akkor szerintem helyes, ha az alapokkal, a mindennapi ruhákkal és a laza trendekkel kezdjük. A idolok és a koreai bandák , akik egyre nagyobb hatással vannak, a figyelem középpontjában állnak, amikor divatstílusról van szó, és bár a következő nagy divatirányzatot vagy a jelenlegi trenddarabokat viselik, még mindig elég gyakran láthatjuk őket laza utcai ruhákban .
Természetesen a divatstílusok és trendek nem állandóak. Folyamatosan fejlődnek és minden pillanatban változnak szerte a világon. De Dél-Koreában vannak dolgok, amelyek soha nem változnak. És még ha a lakosság egy része nem is érzi szükségét és nem is tartja fontosnak, hogy kövesse őket, ezek továbbra is a dél-koreai szabadidőruházat általánosan elfogadott irányelvei.
Konzervatív felső és alsó ruházat
A vállak, a mellkas vagy a has részleges fedetlen hagyása ma már nem annyira vitatott, mint néhány évtizeddel ezelőtt, főleg a nyugati kultúra vegyes hatásának köszönhetően. Ma a dél-koreai nők imádják a rövid topokat és a pólókat.
De általánosságban elmondható, hogy a dél-koreai értékek a konzervatív természetükből fakadnak . És ha egy nőnek elegánsan és ízlésesen kell öltöznie, akkor még a mindennapi alapruházatban is, és ha a ruhák nem fednek fel többet a szükségesnél, akkor is egy általános, vonzó megjelenés a cél. De mint már említettem, a vállakat és a hasat fedetlenül hagyó ruhák ma már teljesen elfogadottak, de még mindig van némi ellenérzés a nők dekoltázsát mutató darabokkal szemben.
A harisnya azonban teljesen más kategóriába tartozik. A rövidnadrágok és szoknyák abszolút divatirányzatok Dél-Koreában, és ha az évszak megengedi, mindennapi alapdarabok. Ha Ön is visel rövidnadrágot vagy szoknyát, akkor tudja, hogy az alsóruha elengedhetetlen, hogy ne mutasson túl sokat.
Minden oversize
A dél-koreaiak, férfiak és nők egyaránt, tetőtől talpig imádják az oversize ruhákat. Legyen az egy oversize ing szűk farmerrel vagy egy néhány mérettel nagyobb pulóver , amelyet farmerrel vagy szoknyával kombinálnak.
Ez egy gyakori trend a koreai stílusban , ahol a ruhák eltakarják az alakot. Nőkön nagyon jól áll, férfiakon pedig laza, de elegáns megjelenést kölcsönöz. Összességében egy kényelmes divatstílus.
A „We Are In Love” stílus
Nem tudom, hogy máshol a világon mi a helyzet, de Dél-Koreában elég gyakran látni egy-két összeillő ruhát. Ez nem feltétlenül azt jelenti, hogy pontosan ugyanazok a darabok, hanem inkább azt, hogy ugyanolyan színűek vagy stílusúak.
Szöuli divathét
Most, hogy megismerkedtünk a K Fashion alapjaival, ideje továbblépnünk a következő szintre. A Szöuli Divathét egy divatbemutató, amely évente kétszer, tavasszal/nyáron és ősszel/télen kerül megrendezésre. A rendezvényt Szöul városa szervezi és szponzorálja , az Inotion World Wide pedig irányítja.
A szöuli divathét általában három részre oszlik. Az első a Collection Séoul , amelyet a koreai divat csúcseseményének tartanak. A második a „ Generation Next ” (Következő generáció), egy divattervező program, amely öt évnél kevesebb tapasztalattal rendelkező divattervezőknek szól. A harmadik és egyben utolsó rész a „ The Seoul Fashion Fair ” (Szöuli Divatvásár), egy kiállítás, amely a , amelynek célja, hogy segítse ezeket a vállalkozásokat partnerségek kialakításában és globális versenyképességük megteremtésében.
Most, hogy már tudjuk, mi is az a Szöuli Divathét, nézzük meg a legforróbb trendeket, amelyek 2021 hátralévő hónapjaiban a dél-koreai divatot fogják meghatározni.
Koreai neon ruhák
Manapság mindenki rajong a élénk színekért és a neonért . Kicsit nehéz viselni, de a megfelelő mennyiségben keverve nem csak egy ragyogó ember leszel, hanem egy ikon.
Teljesen fehér koreai ruha
A fehér ruhák valóban olyan tiszta és rendezett hatást keltenek, ezért olyan egyszerűek, és mégis sokan szeretik őket.
Coreen baggy farmer – Nadrág
A baggy farmer visszatért a divatba. Ez egy lazító, de mindenképpen elegáns megjelenés.